Marcel van der Quast | GURUZ

Marcel van der Quast

Hier is AMC Guru / Ambassadeur

Marcel van der Quast - Hier is AMC Guru / Ambassadeur

Ik ben een allround specialist in alle vormen van arbeidsmarktcommunicatie en employer branding. Die ervaring heb ik opgedaan bij bureaus en bij werkgevers. De laatste jaren met een duidelijke focus op online, social media, storytelling en contentmarketing.

Ik ben een communicatiemens en ben gewend tussen recruiters en HR-mensen te bewegen. Daardoor merk ik dat ik een ander antwoord geef op dezelfde vragen. Dat is de toegevoegde waarde die ik lever. En dat geeft ook het samenspel aan tussen HR, recruitment en communicatie. Goede employer branding en arbeidsmarktcommunicatie heeft namelijk genoeg van al deze smaken in zich.

De corona-crisis heeft de relatie tussen werkgevers en hun mensen weer op scherp gezet. Dat is de basis voor alle employer branding. En op dit moment is de arbeidsmarkt weer of nog steeds erg schaars voor veel doelgroepen. Veel organisaties merken dat alleen slim werven het probleem niet oplost. Men snapt dat er iets aan arbeidsmarktcommunicatie of employer branding gedaan moet worden. Sterker nog, eigenlijk hadden we twee jaar geleden al moeten beginnen! Maar hoe zit het op die gebieden ook alweer met de bomen en het bos? Waar moet je beginnen?

Met mijn ervaring kan ik organisaties juist bij die vraag helpen om de grote lijnen te bepalen. Om de markt en de mogelijkheden te schetsen. Wat kun je zelf doen? Wat kun je bij bureaus neerleggen? Welke bureaus zijn er nog? Hoe houd je de regie over alle verschillende onderdelen?

Ik geloof heilig in 'Truth well told'. Eerst op zoek naar het echte verhaal. Door vooral veel met mensen te praten. Daarna dat verhaal heel goed vertellen. Zowel qua inhoud als met de beste middelen.
Dat heb ik 20 jaar bij verschillende communicatiebureaus gedaan. Vanaf februari 2014 doe ik dat zelfstandig onder de naam Werkmerk. Onder die vlag heb ik inmiddels ook veel ervaring aan werkgeverskant opgebouwd.

Strategie en inhoud zijn het uitgangspunt. Maar daar houdt het niet op. Want de enige goede strategie is een uitgevoerde strategie. Daarom is het minstens zo belangrijk dat ook de uitvoering goed wordt aangestuurd.

Door mijn ruime ervaring ben ik daar juist op mijn sterkst. Op het snijvlak tussen strategie, creatie en realisatie. Dat kan ik doen aan bureauzijde, maar zeker ook aan werkgeverskant. Meer info op mijn site: http://www.werk-merk.nl/