Herwaardering van het (v)mbo? Goed verhaal, maar er wordt geblaft naar de verkeerde boom | GURUZ

Herwaardering van het (v)mbo? Goed verhaal, maar er wordt geblaft naar de verkeerde boom

25 maart 2024

Donderdag 21 maart publiceerde NOS een artikel over de oproep van het Laks en JOBmbo aan de overheid: (zie hier). Arjan Elbers van Guruz schreef zijn opinie artikel.

De strekking van hun oproep: overheid maak meer haast met de herwaardering van het (v)mbo.

Het (v)mbo imago is nog verre van goed. Studenten worden vaak nog als “dom” bestempeld. Ze zijn tweede keuze en hbo’ers kijken nogal eens op ze neer. E-Matching is nog steeds daten voor “hoger opgeleiden” en Promovendum biedt verzekeringen voor “hoger opgeleiden” aan. Ik snap deze bedrijven niet, maar prima.

De oproep van het Laks en JOBmbo is fantastisch! Alleen, de geadresseerde is in mijn ogen helemaal verkeerd. De overheid gaat ons (v)mbo onderwijs helemaal niet helpen aan een beter imago. Het is dezelfde overheid die vijftien jaar lang geroepen heeft dat we een kenniseconomie moeten zijn. Ouders van Nederland: leidt je kind vooral zo hoog mogelijk op. En die overheid gaat je nu helpen? Not. Laks en JOBmbo blaffen tegen de verkeerde boom.


Wie beslissen er nu uiteindelijk wat het imago is van een (v)mbo opleiding? 

Dat zijn de ouders, de vrienden en de docenten van het kind, de leerling of student. Als deze mensen het (v)mbo zelf sterker zouden waarderen, dan zijn we er.
Hoe dat zeker niet gaat lukken? Met een overheid die met tv-spotjes en radioreclames gaat vertellen hoe wij als burgers naar een onderwijssysteem moeten kijken. Wijzen met het vingertje en vertellen dat het (v)mbo meer waard is? Nee, dat moeten we anders doen.

De mensen om het kind heen moeten zelf zien, ervaren en voelen hoe belangrijk het (v)mbo is en hoe kansrijk deze kids zijn als ze de arbeidsmarkt opkomen. Ze moeten zelf begrijpen dat het (v)mbo “rockt”. Laat het niet aan de overheid over om dit te “verkopen”.


Probleem zit ook in het onderwijs

En ja, het probleem zit ook echt in het onderwijs zelf. Mijn oudste is net 13, eerste jaar vmbo. De docente vertelt in de eerste week met droge ogen aan alle papa’s en mama’s dat er een schakelklas is. Een schakelklas waar kids mavo/havo kunnen doen. 

De docent zegt: “we doen er letterlijk alles aan om je kind naar de havo te krijgen”. Waarom dan, denk ik als vader?
Je geeft zelf les aan de mavo en staat indirect te verkondigen dat het kind vooral maar zo hoog mogelijk moet instappen. Kijk eerst even naar wat dat kind zelf wil. Deze docente is dus een van de belangrijkste beïnvloeders van mijn kind.


Hoe gaan we het dan wel bereiken?

Het begint met het verstrekken van de informatie dat niet elke (v)mbo’er stukadoor of kapper wordt (wat overigens geweldige beroepen zijn). Menig mbo’er wordt politicus, software developer, beleidsadviseur, directeur of ondernemer. Laten we die boodschap nu eens tussen de oren van alle papa’s en mama’s van Nederland krijgen.

En laat zien, waar we trots op zijn! Bijvoorbeeld Skills The Finals, dat is waanzinnig. Wat die jongens en meiden daar doen en laten zien is abnormaal gaaf. Het Crafted Festival, waar jaarlijks creativiteit wordt getoond en gevierd door mbo’s. Mega indrukwekkend. Of NXtv.nl en de briljante online gastcolleges van Stichting Guruz. Ze brengen vakmanschap geweldig in beeld.

Geen reclamespotjes van de overheid, nee, zelf laten zien hoe gaaf het(v)mbo is. Stap uit de slachtofferrol en ben trots op het (v)mbo en de helden van onze toekomst!
Laten we ons daarbij vooral helpen door mensen die echt bij willen dragen. In dit geval ook door demissionair minister Robbert Dijkgraaf van OCW. Hij snapt het als geen ander. Maar verwacht vooral niet dat het hele ministerie dit “even” voor ons op kan lossen.

Zoek me op, dan kunnen we samenwerken. We doen het zelf. Ik ben erbij. Of dat lukt? Zeker wel. Wij lanceerden in februari het verhaal van Lotje die haar studieadvies kreeg. En haar ouders? Die waren het daar niet mee eens. Lotje haar verhaal is inmiddels meer dan anderhalf miljoen keer bekeken.
 
 

 

Nog een keer over ons!

Met onze non-profit stichting Guruz als “missing link” maken we het Nederlandse mbo beter en helpen we het bedrijfsleven met hun employer branding in het mbo. Guruz maakt briljante online gastcolleges van bedrijven en stelt deze ter beschikking aan alle mbo's van Nederland. Zo versterken we samen het mbo imago. Guruz is mede mogelijk gemaakt door founding partners: Driessen en DIT Personeel.